Frequently Asked Questions

Ist Neuladen in Multiplayer-Spielen erlaubt ?
When does repairing decrease a unit's experience?
Is the terrain being evaluated for flying units or submerged submarines?
How can I prevent buildings from being attacked ?
Is it possible to take units from one campaign map to the next ?
Probleme Taskwechsel bei Vollbild (Linux)
What to do when replay errors occur

Ist Neuladen in Multiplayer-Spielen erlaubt ?

Das neuladen ist ein prinzipielles Problem, das sich nicht lösen läßt. Man kann den Arbeitsaufwand steigern, z.B. indem man die Save-Funktion deaktiviert, so daß der Spieler immer vom Rundenbeginn beginnen muß. Aber verhindern lässt sich Ausspionieren nicht, zumindest solange ASC auf einem lokalen Rechner läuft.

Deshalb ist meine Meinung dazu : Wenn man's nicht verhindern kann, dann legalisiert man es eben. Das Ausspionieren durch Neuladen ist in ASC sowieso weniger wirkungsvoll, da man eine Einheit ganz normal mehrmals in einer Runde bewegen kann, solange sie noch Bewegungspunkte hat. Man kann also zwei Felder vorfahren, schauen, noch ein Feld vorfahren, wieder schauen, ein Feld zur Seite fahren, nochmal schauen, und wieder zurückfahren. Mit dem neu-laden kommt man halt nur ein paar Felder weiter nach vorne. Wenn man nun als Spieler verhindern will, daß der Gegner einen auf diese Weise ausspioniert, dann baut man eben ein paar Störfahrzeuge. Das ist meiner Meinung nach die wirkungsvollste Methode, um Ausspionieren zu verhindern. Außerdem gibt es noch das Reaction-fire.

Oder man kann mit den neusten ASC-Version auch alternativ die ganze Karte von vornherein aufdecken. Dann sieht man sowieso alles. Ich selber finde diesen Modus nicht sonderlich reizvoll, aber ich habe ihn auf Wunsch von mehreren Spielern eingebaut.

Last change: Fri, 2003-01-31 13:56

When does repairing decrease a unit's experience?

When a unit is repaired, it will lose one experience level when the damage passes the 20%, 40%, 60% and 80% marks. So it is not possible to avoid the experience loss by repairing in small steps.

Last change: Thu, 2004-06-10 2:28

Is the terrain being evaluated for flying units or submerged submarines?

The accessible terrain specified in the unit definition is only being evaluated when the unit is either on ground level or floating. Flying units can always access any field. And submarines can only access fields that have the "water" bit (if the submarine is submerged) or the "deep water" bit (if the submarine is on the lowest level) set.

Last change: Fri, 2003-01-24 7:51

How can I prevent buildings from being attacked ?

You can't forbid the attacking of buildings. But you can make it fruitless. If you set the GameParamter building armor factor to some really high value like 1000000 when starting a game, nobody will be able to even scratch a building.

Last change: Mon, 2003-01-27 13:03

Is it possible to take units from one campaign map to the next ?

No, this is not possible and it will not be possible. Such a function would be a positive feedback loop: If you play well, you will carry more experienced units to the next map. This causes the next map to be easier, so you will end up even better and will take even more units that are more experienced to third map...

If you lose a mission, you can't be sure that you did a mistake this mission. You might think that you played badly in the mission before, so perhaps you should play that mission again too, to finish it with better units. Or perhaps you should even re-play the last 5 missions? These doubts can ruin the fun playing a game, something I experienced in Homeworld.

To avoid this kind of positive feedback loop, each map will be self contained and your performance in one map will not effect the next map. It might however be possible that a campaign branches: The next map will be chosen depending on the (clearly defined) objectives that you achieved. This is different because you will know in advance that you have a choice and you will never be uncertain if you were good enough.

Having said this, I will definitly NOT implement anything else. So there is absolutely no need for any further discussion about the subject.

Last change: Mon, 2003-01-27 13:03

Probleme Taskwechsel bei Vollbild (Linux)

Behelfslösung bei Taskwechselproblemen im Vollbildmodus

Auf manchen Systemen kann es passieren, daß bei laufendem ASC im Vollbildmodus die Tastenkombinationen [Alt]+[Tab] bzw. [Strg]+[Tab] nicht funktionieren.

Als Behelfslösung kann einfach ein zweiter X-Server gestartet werden:

1. Auf einer anderen Konsole als Benutzer einloggen
2. Zweiten X-Server starten:

startx [[Klient] Option(en)...][--[Server]Option(en)...],

also beispielsweise:
startx fvwm2 -- :1

Natürlich können je nach Distribution auch andere Fenstermanager als fvwm2 verwendet werden; fvwm2 ist jedoch recht ressourcenschonend und reicht für diesen Zweck vollkommen aus.

Achtung: Anzeige erfolgt nicht an der Stelle der Ausgangskonsole, sondern gewöhnlich eins höher als der bereits laufende X-Server (meistens auf F8, je nach Distribution). Hin- und herschalten mit [Strg]+[Alt]+[F-Taste].

Last change: Mon, 2003-09-08 15:48

What to do when replay errors occur

Replay errors can occur in three situations:

  1. Updates to data files
  2. A player is cheating
  3. ASC has bugs

Suppose we have two players playing ASC. Player A and player B. Player B is watching the replay of A and is getting replay errors.

1) Updates to data files
Suppose player A makes his turn with data files version 1. Then an update to ASC is made, changing some units. After that, player B watches the replay of player A. He will get replay errors, because the new units behave differently than the old ones. These errors are typically differing resources, differing damage or units not able to perform their movement. Getting these errors when updating is perfectly normal - but you should be aware that an update was done.

2) A player is cheating
This is basically the same as above, except that player A created his own private update to the units giving him boosted tanks, for example. This is something that is not acceptable, of course. So when no official ASC update was made and you get these replay errors, player B should contact player A and inquire about the data that he used and that he should make sure to use the same version.

3) ASC has bugs
It may be that ASC has bugs which prevent the replay from working correctly, although both player A and B used exactly the same ASC version. These errors should be tracked down and fixed, but that requires player A to isolate them. This is described in detail in article #76.

Please only contact the programmers in case of 3) and after you have isolated the problem as described in article #76.

Last change: Sat, 2009-04-18 11:17